Zawieszenie jest ważnym elementem samochodu i odpowiada za przyczepność kół do nawierzchni drogi. Tym samym niezmiennie poddawane jest przeciążeniom, a niwelujące je amortyzatory nieustannie są ściskane i rozciągane. Ich stopniową degradację mechaniczną przyspiesza ostry styl jazdy kierowcy (gwałtowne hamowanie i przyspieszanie, najazdy i zjazdy z krawężników) oraz nieprawidłowe ciśnienie w oponach
Do utraty fabrycznych właściwości amortyzatorów dochodzi stopniowo, a tym samym kierowca przyzwyczaja się do tych zmian i trudno mu je wychwycić. Dlatego ważną rolę w ocenie stanu technicznego amortyzatorów pełni mechanik. Dobrą praktyką powinna być ich kontrola przy każdej nadarzającej się okazji, np. podczas trwającej właśnie sezonowej wymiany opon.
Na początek warto spojrzeć na przebieg samochodu i porozmawiać z jego właścicielem. Po zdjęciu kół łatwo wzrokowo ocenić stan amortyzatorów. Tłuste zabrudzenia mogą świadczyć o mechanicznym uszkodzeniu ich konstrukcji. Dobrze jest też wykonać jazdę próbną. Typowe objawy zużycia przełożą się na nurkowanie przodu podczas hamowania, wibracje przenoszone na kierownicę czy kołysanie karoserii podczas pokonywania zakrętów.
Należy pamiętać, że wyeksploatowane amortyzatory mają wpływ na pracę pozostałych układów, jak ABS czy ESP. I to nie tylko w zakresie uszkodzeń mechanicznych, ale też błędnie odczytanych parametrów przekazywanych do jednostki sterującej. Ufający działaniu tych systemów kierowca może nawet nie zdawać sobie sprawy z grożącego niebezpieczeństwa.
Dzisiaj dobór referencji nowych amortyzatorów – zawsze parami na tej samej osi – jest niezwykle prosty. W dostępnych online katalogach producentów czy dystrybutorów wystarczy podać podstawowe parametry pojazdu. W przypadku oferty Bilstein zgodnych wyników może być więcej. Producent z Ennepetal oferuje bowiem w sprzedaży aftermarketowej dwie linie amortyzatorów do samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Replacement to zamienniki 1:1 fabrycznie montowanych części. Referencje z Performance cechują się ulepszonymi parametrami pracy. Podstawowe ich porównanie to B4 versus B6. Wybór należy do właściciela po uwzględnieniu jego wartości rynkowej pojazdu.
Niezależnie od podjętej decyzji należy zwrócić uwagę na stan łożyska górnego mocowania, elementy ochronne, odbojniki oraz sprężyny. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że i one uległy mechanicznemu zużyciu. Wtedy sama wymiana amortyzatorów nie przyniesie efektu, może się za to przyczynić do złożenia reklamacji na wykonaną usługę. Bilstein oferuje w tym zakresie zestawy montażowe B1 i sprężyny B3.
Ostatnią czynnością mechanika powinna być kontrola i ustawienie geometrii zawieszenia.
Andrzej Wojciech Buczek
doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce
0 komentarzy dodaj komentarz