Fot. Nissens
Producenci sprężarek starannie dobierają rodzaj oleju dla zapewnienia sprężarce maksymalnej trwałości i wydajności. Nieprawidłowa ilość dodatków w oleju lub ich niewłaściwy rodzaj pogarszają jego właściwości. Poza oczywistą funkcją smarną olej pomaga utrzymać szczelność wszelkich złączy i węży w układzie. Równocześnie działa jako chłodziwo – odprowadza ciepło ze sprężarki, zapobiegając jej przegrzaniu
Prawidłowe smarowanie sprężarki może zostać zakłócone przez:
- Użycie nadmiernej ilości środka UV, który rozcieńcza olej, powodując zmianę lepkości i gęstości mieszaniny. Tym samym pogorszeniu ulegają jej właściwości smarne, co w konsekwencji prowadzi do awarii sprężarki. Dodanie zbyt dużej ilości kontrastu UV lub oleju powoduje blokowanie przepływu oraz wzrost ciśnienia w układzie, narażając sprężarkę na większe obciążenie. Ilość użytego barwnika UV nie powinna przekraczać 5% całkowitej objętości oleju;
- Pozostałości środka płuczącego w układzie, co znacznie pogarsza zdolności smarne oleju. Mogą one ponadto pogorszyć jakość powłoki teflonowej w sprężarce, powodując złuszczanie się cząstek teflonu i tym samym zatykanie układu. Po płukaniu zawsze należy przedmuchać układ azotem dla usunięcia pozostałości środka płuczącego i skutecznie osuszyć cały system;
- Nieprawidłowe i zbyt krótkie utrzymanie próżni, czego skutkiem jest pozostawienie wilgoci w układzie. Zmniejsza ona zdolność oleju do smarowania i ostatecznie może spowodować zatarcie sprężarki. W układzie mogą powstać szkodliwe kwasy wywołujące korozję metali, w tym korozję skraplacza klimatyzacji. Prowadzi to do zanieczyszczenie wnętrza danego komponentu lub całego układu.
Częste usterki
Stosowanie dodatków uszlachetniających nie jest błędem, ale ich niewłaściwy dobór i dawkowanie może okazać się szkodliwe dla pracy całego układu lub poszczególnych komponentów. Szczególnie w przypadku sprężarek cienka warstwa oleju między tłokami i cylindrami zapewnia płynne działanie tego urządzenia. Nieprawidłowa objętość dodatków lub ich niewłaściwy rodzaj osłabia zdolności smarne oleju. Gdy oryginalnie zastosowany olej zostanie zmieszany z inną substancją, często ma to wpływ na strukturę oraz skład powłoki olejowej, a tym samym – na osłabienie jej zdolności smarnych. Ponadto pogarsza to wydajność sprężarki i skraca jej żywotność. Niezoptymalizowany olej dla danej sprężarki może prowadzić do jej przegrzania lub zatarcia.
Olej o ciemnozielonym zabarwieniu z powodu zbyt dużej ilości barwnika UV
Olej zanieczyszczony środkiem płuczącym – widoczne mleczne przebarwienia
Zanieczyszczenie środkiem uszczelniającym jest widoczne na płycie wychylnej i tłokach
Zalecane rozwiązanie
Dla zapewnienia prawidłowego doboru oleju do sprężarki AC należy zawsze postępować zgodnie z wytycznymi producenta sprężarki lub samochodu. Sprężarki Nissens są zawsze dostarczane wraz z instrukcją opisującą ogólną, właściwą procedurę instalacji. Ponadto sprężarki Nissens są zawsze wstępnie napełniane odpowiednim rodzajem i ilością oleju PAG. Nie ma potrzeby dolewania dodatkowego oleju (chyba, że sprężarka montowana jest w układzie z podwójnym parownikiem). W przypadku stosowania barwnika UV, środków uszczelniających lub roztworu płuczącego układ – należy ściśle przestrzegać instrukcji. Procedury serwisowe systemu, takie jak płukanie lub osuszanie, wymagają dużej dbałości o szczegóły na każdym kroku ich przeprowadzania.
Więcej na temat produktów i usług na stronach: www.nissens.com/climate oraz www.nissens.com.pl