Podczas każdego przeglądu należy sprawdzać stan zacisków hamulcowych. Drobne niesprawności można bez problemu naprawić od ręki, poważniejsze – kwalifikują zacisk do wymiany. ZF Aftermarket przedstawia ofertę regenerowanych zacisków TRW i wyjaśnia, dlaczego jest to dobry wybór.
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów, ponieważ ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Niestety, podlega również eksploatacyjnemu zużyciu, więc warto pamiętać, by poddawać go okresowej obsłudze. Należy zwracać uwagę na usterki wynikające ze specyfiki eksploatacji oraz upływu czasu.
Opisywane dalej czynności wykonywane są podczas przeglądów, choć niektóre wskazówki mają zastosowanie także wtedy, kiedy kierowca odwiedza warsztat z powodu awarii układu hamulcowego.
Schemat kontroli
Tuż po przyjeździe samochodu na przegląd warto sprawdzić temperaturę felg. To ważne, bo później już tego nie skontrolujemy. Jeśli jedno z kół jest gorące – może to wskazywać na problemy z zaciskiem hamulcowym.
Kolejnym krokiem jest wywiad z kierowcą pod kątem jakości hamowania (pytamy czy samochód nie ściąga, nie wibruje i nie wydaje nietypowych dźwięków podczas hamowania).
Różne marki samochodów mają własne harmonogramy przeglądów. W przypadku aut używanych warto stosować jeden – uniwersalny, w ramach którego co 15 tys. km kontroluje się hamulce przednie, a co 30 tys. km – także tylne.
Diagnostyka
Przy ocenie stanu zacisków hamulcowych najlepiej postępować według następującego schematu:
1. Kontrola wstępna:
2. Kontrola po demontażu klocków:
Naprawa
Drobne usterki, np. zapieczone prowadnice, najczęściej da się łatwo naprawić (oczyścić, nasmarować).
Zapieczony tłoczek, skorodowany zacisk, zużyte uszczelki kwalifikują zacisk do wymiany. Na rynku dostępne są zestawy do samodzielnej regeneracji, jednak nie zawsze jest to opłacalne. Niesie ze sobą także spore ryzyko, że klient powróci z reklamacją.
W takim wypadku najlepiej wymienić zacisk. Dobrym rozwiązaniem ze względu na jakość, koszty i ochronę środowiska jest użycie zacisków regenerowanych. Wiodącą ofertą może się w tej kategorii poszczycić marka TRW – jeden z największych na świecie producentów zacisków hamulcowych oraz lider w kategorii regeneracji zacisków.
Jakość nowego zacisku
Regenerowane zaciski TRW mają wszystkie parametry zacisków fabrycznie nowych. Wynika to z faktu, że w ramach procesu ich obróbki są całkowicie rozbierane, a wszystkie zużyte elementy są zastępowane nowymi. Najczęściej powtórnie wykorzystany jest jedynie rdzeń, czyli oczyszczony i zabezpieczony szkielet zacisku, którego żywotność zwykle wielokrotnie przewyższa trwałość elementów ruchomych. Procedura regeneracji pozwala obniżyć cenę zacisku hamulcowego, a także jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Jest także procesem znacznie mniej energochłonnym.
Wartość dodana
Zarówno nowe, jak i regenerowane zaciski hamulcowe TRW są objęte identyczną gwarancją – 3 lata lub 100 tys. km.
Tylne regenerowane zaciski hamulcowe TRW są fabrycznie napełnione płynem hamulcowym, co ułatwia ich montaż lub odpowietrzenie.
Płyn hamulcowy
Wymiana zacisków hamulcowych wiąże się z koniecznością wymiany płynu w całym układzie hamulcowym. Z jednej strony chodzi o profilaktykę i bezpieczeństwo, a z drugiej – o wydłużenie żywotności nowych części. Przypominamy, że płyny DOT4 i DOT5 należy wymieniać nie rzadziej niż co 2 lata.
Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej trwaftermarket.com/pl w celu zapoznania się z ofertą produktów marki TRW oraz do śledzenia nas na facebooku TRW Polska. Zapraszamy również do obejrzenia filmu z serii #WartoWiedziec „Dlaczego zaciski hamulcowe ulegają awariom” https://youtu.be/RkiZ3dI6zrQ
0 komentarzy dodaj komentarz