Podczas montażu nowej sprężarki klimatyzacji należy upewnić się, że została ona napełniona odpowiedniego rodzaju olejem do sprężarek w ilości i o lepkości zalecanej przez jej producenta. Właściwe napełnienie sprężarki olejem zapewnia jego odpowiedni poziom w układzie klimatyzacji.
Pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas wymiany oleju, jest użycie go w prawidłowej ilości. W zależności od rodzaju sprężarki, może to być pełne napełnienie (236 ml), połowa pojemności bądź zupełny brak oleju. Jeśli olej w sprężarce jest zanieczyszczony, należy go całkowicie usunąć i ponownie napełnić sprężarkę nowym olejem zgodnie z zaleceniami jej producenta.
Instrukcja napełniania sprężarki
Ilość dodanego oleju jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania układu. Zawsze postępuj zgodnie z zaleceniami producenta sprężarki lub zaleceniami znajdującymi się w książce serwisowej pojazdu.
1. Dodaj prawidłową ilość oleju
W większości przypadków serwisowych określenie ilości uzupełnianego oleju następuje poprzez spuszczenie i pomiar oleju z uszkodzonej sprężarki, a następnie dodanie określonej objętości nowego oleju do zamiennej sprężarki. Ważne! Ilość oleju, jaką należy dolać do sprężarki, określa jej producent.
2. Zwróć uwagę na lepkość oleju
Istotna dla prawidłowego funkcjonowania sprężarki jest zarówno prawidłowa ilość oleju, jak i jego lepkość. Należy stosować olej o lepkości zalecanej przez producenta sprężarki. Gdy sprężarka wymaga cięższego oleju (takiego jak PAG 150), a zastosuje się lżejszy PAG 46, skutkiem może być głośna praca sprężarki i jej przedwczesne zużycie.
3. Obróć sprzęgłem sprężarki
Dobrą praktyką serwisową jest, by po napełnieniu olejem sprężarki przed montażem obrócić sprzęgło co najmniej o cztery obroty. Obracanie sprzęgła wpływa na cyrkulację oleju w sprężarce, co zmniejsza ryzyko jej uszkodzenia z powodu suchych łożysk, a także zmniejsza początkowy moment obrotowy przy pierwszym uruchomieniu. Niektóre sprężarki mają początkowo wysoki moment obrotowy, który po uruchomieniu może spowodować zerwanie paska napędowego sprężarki lub zgaśnięcie silnika. Obracanie sprzęgła sprężarki jest zwykle wykonywane ręcznie lub za pomocą klucza płaskiego. Inną opcją dla klucza płaskiego jest specjalne narzędzie do obracania sprzęgła sprężarki. W sprężarkach z napędem bezpośrednim koło pasowe i sprzęgło są takie same.
4. Narzędzie do obracania
Narzędzie pełni tę samą funkcję, co przyrząd do obracania sprzęgła sprężarki, z tym że jest montowane na gwintowanej piaście sprzęgła. Po jego zainstalowaniu należy użyć klucza, aby obrócić narzędzie i sprzęgło. Narzędzie może być używane z niektórymi sprzęgłami, które nie mogą współpracować z kluczem płaskim ze względu na konstrukcję sprzęgła lub w których nie można uzyskać solidnego uchwytu klucza. Narzędzie do obracania może być również używane zamiast klucza płaskiego, zapewniając łatwiejszy sposób obracania sprzęgła, zwłaszcza że można to robić na pojeździe lub poza nim.
5. Nigdy nie używaj nasadki
Nigdy nie używaj nasadki na nakrętce lub śrubie wału do obracania sprzęgła. Może to wpłynąć na szczelinę powietrzną między sterownikiem sprzęgła a kołem pasowym sprężarki, powodując problemy ze sprężarką.
Wykorzystując wiedzę OE, Delphi oferuje szkolenia obejmujące takie zagadnienia, jak: diagnostyka układów klimatyzacji czy posługiwanie się czynnikiem chłodzącym. Zaawansowana diagnostyka klimatyzacji samochodowej przy użyciu urządzenia DS umożliwia ponowne uruchomienie i ustawienie systemu po wymianie uszkodzonych elementów.
Więcej www.delphi-diagnostyka.pl
0 komentarzy dodaj komentarz