2020-10-19, ostatnia aktualizacja 2020-10-19 06:00

Tuning oleju

Fot. Liqui Moly

Fot. Liqui Moly

Cera Tec jest dodatkiem do oleju – zawiesiną opartą na mikroceramicznym, stałym środku smarnym (azotek boru) i pakiecie substancji przeziwzużyciowych. Można go stosować we wszystkich silnikach i skrzyniach biegów.

Cera Tec z jednej strony tworzy trwałą mechaniczną powłokę na metalowych elementach, a z drugiej – cienki film smarowy złożony z pakietu dodatków przeciwzużyciowych.

Ceramiczna warstwa nadbudowuje uszczerbki, rysy i wżery, dzięki czemu wzrasta kompresja i ciśnienie oleju, a silnik odzyskuje sprawność mechaniczną. Proces pełnej ceramizacji trwa około 7 000 kilometrów, ale wystarczy przejechać kilkadziesiąt, by zaobserwować wzrost mocy i kompresji silnika oraz cichszą jego pracę. Zmniejszeniu ulega również zużycie oleju i paliwa. Warstwa mechaniczna utrzymuje się w silniku nawet do 50 000 kilometrów!

Z kolei dodatki przeciwzużyciowe tworzą na powierzchni elementów silnika cienki dodatkowy film, zapobiegający kontaktowi metalu z metalem. Działanie to utrzymuje się dopóty, dopóki Cera Tec znajduje się w silniku.

Preparat jest w pełni mieszalny ze wszystkimi standardowymi olejami silnikowymi. Dodatek najlepiej wlewać razem ze świeżym olejem podczas wymiany, Optymalna dawka wynosi około 6% całkowitej ilości oleju, tzn. 300 ml wystarcza na maksymalnie 5 litrów oleju silnikowego.

Działanie ceramiki: grafitowa struktura cząstek ceramicznych pozwala wypełnić chropowatości występujące w metalu, zapobiegając w ten sposób bezpośredniemu kontaktowi metalowych części

Można go stosować również w innych mechanizmach smarowanych olejem, np. manualnych skrzyniach biegów, kompresorach i pompach. Wyjątek stanowią podzespoły wyposażone  w mokre sprzęgła, np. silniki motocyklowe i automatyczne przekładnie (hydro-kinetyczne i DSG) z zespołami mokrych sprzęgieł.  

W nowych pojazdach Cera Tec wspomaga docieranie silnika i chroni przed nadmiernym zużyciem. Dzięki wielkości cząstek wynoszącej zaledwie 0,5 µm jest całkowicie kompatybilny ze wszystkimi filtrami olejowymi.

Cera Tec został poddany testowi w przekładni zębatej, przeprowadzonemu w laboratorium Automobil-Pirotechnik-Landa GmbH (APL). Firma ta, założona w 1989 r., jest niezależnym laboratorium o międzynarodowej renomie i wykonuje zlecenia dla największych klientów z branży olejowej. Specjalizuje się w mechanice silników i układów napędowych oraz stosowanych w nich materiałach eksploatacyjnych.

Działanie chemii: aktywna substancja chemiczna (modyfikator tarcia) tworzy cienki film, który oddziela metalowe elementy silnika

Eksperci APL wykonali test porównawczy przekładni zębatej na zwykłym oleju i oleju z 6% zawartością Cera Tec. Badanie wykonywano w kilku cyklach, a w każdym kolejnym zwiększano poziom obciążenia. Celem było osiągnięcie określonego poziomu uszkodzeń. Test dobiegł końca, gdy suma wszystkich uszkodzeń zębów kół zębatych przekraczała 20 milimetrów. Test wykazał, że przy oleju zmieszanym z preparatem Cera Tec zużycie przekładni było ponad dwa razy mniejsze, co potwierdziło, że jego użycie znacznie zwiększa możliwość przenoszenia obciążeń.



Piotr Mering
Marketing manager Liqui Moly



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2