Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy) są coraz powszechniej stosowane w pojazdach najnowszej generacji. Realizują one między innymi funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego, asystenta kontroli prędkości, utrzymania pasa ruchu, wykrywania pieszego czy identyfikacji znaków drogowych i zostały zaprojektowane w celu zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Texa wspiera profesjonalne warsztaty w naprawach zaawansowanych podzespołów aktywnego bezpieczeństwa. W tym celu stworzyła kompletną, modułową i wielomarkową ofertę.
Fot. 2. Przesuwny odbłyśnik wyposażony w centralny laser do ustawiania względem radaru czołowego
Obejmuje ona następujące urządzenia:
Narzędzia Texa umożliwiają precyzyjne przywrócenie poprawnego działania systemów ADAS zgodnie ze specyfikacjami wymaganymi przez producentów. Wykonują kalibracje statyczne i dynamiczne, zapewniając przy tym pokrycie Car i Truck co najmniej o 30% większe od innych rozwiązań dostępnych na rynku.
Fot. 3. System RCCS2 stosowany jest w połączeniu z bocznymi matami dla kamer 360°, panelem kalibracyjnym dla kamer tylnych oraz urządzeniem kalibracyjnym dla radaru martwego pola
Dzięki obecności kart pomocy opracowanych dla poszczególnych pojazdów, oprogramowanie IDC5 prowadzi mechanika krok po kroku przez wszystkie etapy. Oddział Texa Poland przygotował specjalne szkolenie, pozwalające poznać sekrety systemów ADAS. Można je znaleźć pod hasłem ADAS w ofercie TexaEdu Poland.
RCCS 2: system Texa do kalibracji kamer i radarów dostępny w trzech wersjach
Urządzenie pozwala mechanikowi na niezależne zarządzanie wszystkimi etapami procesu pracy, łącznie z kontrolą ustawienia zawieszenia w samochodach i lekkich pojazdach ciężarowych, oferując prostą, bezpieczną i wysoce profesjonalną usługę.
RCCS 2 dostępny jest w wersjach:
Modułowa budowa RCCS 2 jest kompatybilna ze wszystkimi panelami kalibracyjnymi Texa i daje warsztatowi możliwość swobodnego doboru tylko tych, które odpowiadają potrzebom w danym momencie. Wszechstronność urządzenia pozwala używać go w połączeniu z dodatkowymi rozwiązaniami do kalibracji radarów i kamer cofania oraz obsługi elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, takich jak:
Technologia laserów najnowszej generacji
Wykorzystanie nowych dalmierzy jest rozwiązaniem Texy zaprojektowanym w celu sprostania najbardziej wymagającym oczekiwaniom profesjonalnej i precyzyjnej obsługi.
IR Calibration Target
Urządzenie kalibracyjne IR (infrared) – to przydatny dodatek, pozwalający na szybkie i precyzyjne wykonanie kalibracji kamery na podczerwień (fot. 4). Kamera ułatwia kierującemu wcześniejsze dostrzeżenie osób i zwierząt po nastaniu zmroku, przez co jest kluczowym urządzeniem z punktu widzenia bezpieczeństwa drogowego.
Fot. 4. Urządzenie kalibracyjne IR, umieszczone przed pojazdem, symuluje obecność obiektu emitującego ciepło
Odbłyśnik do kalibracji radaru martwego pola
To podstawowe narzędzie umożliwiające wykonanie kalibracji radarów ultradźwiękowych montowanych w pojazdach takich marek, jak: Hyundai, Honda, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Subaru, Toyota. Składa się on z metalowego stożka odbłyskowego, lasera oraz kątomierza, pomocnego podczas prawidłowego ustawiania stożka (fot. 5).
Fot. 5. Odbłyśnik opracowany przez Texę może być stosowany zarówno do radarów przednich, jak i tych bocznych oraz tylnych
ACS (All Around Calibration System)
System ACS umożliwia przeprowadzenie kalibracji kamer 360° i ustawienie urządzenia „symulator Dopplera” w pojazdach należących do Grupy VAG (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen, Lamborghini).
Jest to aluminiowa konstrukcja, do której przymocowane są dwa poziome panele i dwie tablice magnetyczne, osadzone na pionowych wspornikach (fot. 6). W podstawie znajduje się miejsce na trzy laserowe dalmierze niezbędne dla sprawdzenia poprawnego ustawienia przyrządu względem pojazdu.
Fot. 6. Wyposażenie urządzenia w kółka pozwala na wykonywanie wszystkich czynności przez jedną osobę
RCCS 2 z zestawem do wstępnej kontroli ustawienia zawieszenia
Warsztaty specjalistyczne, wybierając RCCS 2 wraz z zestawem do cyfrowej kontroli zawieszenia, mogą zaoferować swoim klientom szybką i profesjonalną obsługę (fot. 7). Rozwiązanie to znacznie upraszcza ustawienie pojazdu względem wielofunkcyjnego zestawu do kalibracji, a równocześnie pozwala sprawdzić poprawność ustawienia zawieszenia.
Fot. 7. Mała waga czujników i brak przewodów połączeniowych między przednimi a tylnymi sensorami zapewniają wygodę użytkowania
Zestaw wykorzystuje cztery elektroniczne sensory CCD wyposażone w czujniki na podczerwień, które instalowane są zarówno na konstrukcji RCCS 2, jak i na kołach za pomocą czteropunktowych uchwytów mocowanych na ich obręczach.
Na wysoką dokładność tego systemu ma wpływ także zastosowane oprogramowanie Toe and Thrust Angle Check, pozwalające na wykonanie w kilku prostych krokach dwóch czynności: szybkiej kontroli ustawienia RCCS2 względem geometrycznej osi jazdy pojazdu i powierzchni warsztatu, a także weryfikację zbieżności kół. Procedury te są kluczowe dla właściwego przygotowania samochodu do kolejnego etapu kalibracji kamer i/lub radarów.
Zestaw RCCS 2 do celów kalibracji systemów ADAS wykorzystuje ponad 30 paneli i innych akcesoriów właściwych dla poszczególnych zastosowań, co łącznie umożliwia obsługę licznych modeli 42 producentów pojazdów.
CCS – zestaw do kalibracji kamer
Texa oferuje również zestaw do kalibracji kamer przeznaczony głównie dla zakładów prowadzących wymianę szyb samochodowych, ponieważ po tej czynności kalibracja kamery jest niezbędna.
Dawniej w przypadku pęknięcia lub uszkodzenia szyby przedniej wystarczała jej wymiana. Dzisiaj należy zadbać również o przywrócenie prawidłowych ustawień kamer zintegrowanych z szybą, gdyż odpowiadają one za konkretne funkcje wsparcia kierowcy.
Fot. 8. Po zakończeniu czynności kalibracyjnych cała konstrukcja CCS może zostać zdemontowana i odstawiona w dogodne miejsce
System CCS (Camera Calibration System) został tak zaprojektowany, aby umożliwić warsztatowi optymalną, dostosowaną do jego potrzeb konfigurację zestawu. Składa się on z solidnego wspornika z umieszczonymi na nim panelami przeznaczonymi dla poszczególnych marek pojazdów. Możliwe jest opcjonalne zastosowanie maty z podziałką i dwóch podpór do wyznaczania osi kół za pomocą poziomicy laserowej (fot. 8).
Zestaw do kalibracji ADAS Truck
Niektóre marki samochodów ciężarowych i dostawczych wymagają zastosowania specjalnego sprzętu do kalibracji systemów wspomagania kierowcy.
Fot. 9. Zestaw ADAS Truck
Rozwiązanie Texy do kalibracji radarów takich producentów, jak: Wabco, TRW i TRW/Knorr, składa się z paneli dla poszczególnych marek pojazdów i systemu regulacji optycznej, zawierającego poprzeczkę pomiarową oraz laser niezbędny do poprawnego pozycjonowania pojazdu względem zestawu (fot. 9).
0 komentarzy dodaj komentarz