Aktualne zestawienie dystrybutorów urządzeń do kontroli grometrii układu jezdnego:
Rozmowa ze Sławomirem Dutkiewiczem, właścicielem firmy Wimad sp. j. oraz Michałem Zduńczykiem, specjalistą ds. marketingu firmy S&K Service S.Marzec, M.Marzec sp. j.
– Dlaczego tak mało motoryzacyjnych firm usługowych (poza SKP) decyduje się na zakup urządzeń do kontroli geometrii podwozi?
Wimad: Urządzenia do pomiaru i regulacji geometrii ustawienia kół i osi pojazdów są mało popularne z dwóch powodów: niskiej świadomości użytkowników pojazdów i małej ilości fachowców. Pierwsze z tych zjawisk dotyczy też, niestety, pracowników serwisów. Z usług warsztatu korzystamy na ogół w przypadku awarii, przeglądu, wymiany ogumienia itp. Skoro samochód jedzie w miarę prosto, hamuje i nic w nim nie stuka, to według większości kierowców nie wymaga on żadnych profesjonalnych badań. Problem pojawia się w momencie, w którym zauważamy nierównomiernie zużyte opony. Zdarza się to przypadkowo lub przy okazji wizyty w serwisie ogumienia.
Przyczyną niedostatecznej liczby fachowców są z kolei wysokie wymagania kwalifikacyjne dotyczące techników. W efekcie większość zarówno klientów, jak i pracowników warsztatów kojarzy pomiar geometrii wyłącznie z ustawianiem zbieżności kół osi przedniej, podczas gdy prawidłowo przeprowadzona procedura kontrolno-regulacyjna wymaga dużej wiedzy technicznej. Dotyczy to zwłaszcza współczesnych pojazdów o skomplikowa- nych zawieszeniach.
S&K Service: Kontrola geometrii kół podwozia jest na Zachodzie bardzo powszechnie przestrzegana przez kierowców, a w Polsce – bardzo często lekceważona. Nieliczni użytkownicy samochodów zdają sobie sprawę, jak ważne jest regularne badanie geometrii zawieszenia pojazdu. Brak większego zainteresowania ze strony klienta sprawił, że warsztaty samochodowe w znacznej mierze nie oferują tego typu usługi. Obecnie, kiedy ta świadomość zwiększa się, coraz więcej warsztatów samochodowych i motory- zacyjnych firm usługowych wzbogaca wachlarz oferowanych przez siebie usług o kontrolę geometrii kół podwozia.
Jeżeli firmy, które mogłyby wykonywać geometrię kół, tego nie robią, to wyłącznie z powodu nikłego zainteresowania ze strony klientów, a dalej – zbyt wysokich cen urządzeń do geometrii i stosunkowo niewielkich sum otrzymywanych za tę usługę. Dodatkowo, warsztat musi posiadać wystarczająco miejsca, które należy specjalnie przygotować, zakupując podnośnik umożliwiający badanie geometrii lub ewentualnie wypoziomować (z dużą precyzją) posadzkę. Nie bez znaczenia jest również fakt, że brakuje szkoleń, na których personel mógłby rozwijać swoją wiedzę techniczną w tym zakresie. Brak wyspecjalizowanych techników oznacza źle wykonany pomiar, który oprócz szybszego zużywania się elementów zawieszenia zagraża bezpieczeństwu użytkowników pojazdu.
– Jakie cechy dostępnych na rynku urządzeń tego rodzaju należy uznać za najważniejsze dla mniejszych warsztatów naprawczych lub serwisów ogumienia i dlaczego?
Wimad: Najważniejsza powinna być dokładność pomiaru oraz łatwość i szybkość obsługi. Właśnie w tej kolejności. Jeśli zaś chodzi o cenę, to tak, jak i w innych dziedzinach życia, tanio – często znaczy źle.
Nowoczesne systemy do pomiaru geometrii ze względu na ich profesjonalny charakter nie mogą być tanie. Konstrukcja takiego urządzenia, zastosowana w nim elektronika oraz oprogramowanie muszą mieć jakość pozwalającą na długą, efektywną i prawidłową pracę. Łatwość i szybkość obsługi przekładają się na większą ilość przeprowadzonych pomiarów i regulacji, a więc tym samym na wydajność i opłacalność serwisu. Podobne znaczenie ma również obszerność bazy danych.
S&K Service: Obecna sytuacja na rynku motoryzacyjnym zapewne poprawiłaby się, gdyby zachęcić mniejszych inwestorów do zakupu urządzeń do geometrii niższymi cenami, większym zakresem szkoleń oraz obszerniejszymi bazami danych, jak również łatwością i szybkością obsługi. Obecnie do wykonania kontroli i regulacji geometrii potrzeba ok. 40-60 minut. Warsztaty ogranicza zatem czas, w którym chciałyby, a nie mogą, obsłużyć większej liczby samochodów.
– Które urządzenia z Państwa oferty nadają się szczególnie do stosowania w tego rodzaju placówkach usługowych?
Wimad: Małym warsztatom proponujemy urządzenia Hunter PA 100 z głowicami serii DSP, działające w bezpłatnym systemie operacyjnym Linux i zapewniające dużą stabilność pomiaru. Bardzo dokładne kamery DSP (aktualnie DSP 700) mają, dzięki kompensacji z przetaczaniem na krótkim (około 30 cm) odcinku, szybkość pomiaru zbliżoną do systemów 3D. Bezprzewodowe połączenie głowic z jednostką sterującą i akumulatorowe zasilanie wystarczające na 16 godzin pracy sprzyjają z kolei wygodzie obsługi. Ten unikalny pakiet zapewnia warsztatowi maksymalne korzyści przy minimalnych kosztach inwestycji.
S&K Service: W naszej ofercie mamy urządzenie przeznaczone zarówno dla profesjonalistów, jak i osób posiadających mniejszą wiedzę. Ravaglioli TD 5080 to urządzenie włoskiej produkcji, wykonane z niezwykłą precyzją. Cztery głowice z ośmioma czujnikami CCD oraz transmisja w podczerwieni pomiędzy głowicami sprawiają, że obsługa staje się bardzo prosta bez niepotrzebnych kabli i dodatkowego ciężaru. Baza danych ponad 20.000 pojazdów z możliwością aktualizacji, zestawienie (wydruk) wyników testu przed i po regulacji – pomagają w wykonaniu badania.
– Jakimi metodami można by zwiększyć zainteresowanie polskich niezależnych warsztatów i użytkowników pojazdów geometrią podwozi jako bardzo istotnym czynnikiem bezpieczeństwa ruchu drogowego?
Wimad: Pożyteczną rolę mogłyby tu odegrać artykuły w prasie motoryzacyjnej, ale nie tylko tej przeznaczonej dla fachowców. Także odpowiednie kształcenie w szkołach samochodowych i późniejsze doszkalanie techników. Zachętę do zakupu urządzenia do pomiaru geometrii może stanowić także przyjazne dla operatora oprogramowanie. Przyjazne – oznacza np. takie, które podpowiada technikowi kolejne kroki procedury, przyspieszając tym samym pomiar i pozwalając uniknąć błędów. Na przykład program sterujący urządzeniami Hunter informuje, jakie narzędzia lub elementy korekcyjne należy użyć w konkretnym przypadku dla danego modelu pojazdu. Zawiera też dodatkowe procedury dotyczące samochodów tuningowanych itp.
Poza tym firma Hunter Engineering Company na bieżąco uzupełnia swe bazy danych informacjami o najnowszych modelach pojazdów. Użytkownik może aktualizować oprogramowanie prostszych urządzeń raz do roku albo z dowolną częstotliwością dzięki internetowym systemom Hunter WA.
S&K Service: Aby zwiększyć zainteresowanie polskich niezależnych warsztatów geometrią podwozia, należałoby przede wszystkim organizować odpowiednie szkolenia dla mechaników. Natomiast kierowników i właścicieli punktów mechanicznych interesuje atrakcyjna cena oraz kompleksowa obsługa podczas sprzedaży i serwisu. Trudniej jest przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Potrzebne są odpowiednie kampanie reklamowe typu „Zapnij pasy”, które uświadomią kierowcom, że również prawidłowa geometria kół wpływa na ich bezpieczeństwo.
0 komentarzy dodaj komentarz