Każdy mechanik samochodowy korzystający z odpowiedniego systemu jest w stanie prawidłowo wkleić przednią szybę. Musi jednak pamiętać, że jest ona elementem konstrukcyjnym karoserii i od prawidłowego wykonania tej usługi zależy bezpieczeństwo użytkownika pojazdu.
Podczas wymiany nie wolno zaniedbać żadnej z wymaganych przez system czynności. Każdy etap należy wykonać z należytą starannością i zgodnie z procedurą, trzymając się przy tym zaleceń wykorzystywanej w procesie chemii technicznej.
Pierwszą czynnością jest wycięcie starej, uszkodzonej szyby. Trzeba przy tym uważać, by nie pękła i nie uszkodzić elementów tapicerki, co zdarza się przy najbardziej popularnej metodzie wycinania za pomocą drutu zamocowanego w uchwytach. Zastosowanie odpowiedniego systemu nie tylko minimalizuje to ryzyko, ale również nie dopuszcza do zranienia pracownika. Dodatkowo, do wycięcia szyby wystarcza jedna osoba, podczas gdy przy zastosowaniu drutu potrzebne są dwie. Użycie kompletnego, prostego systemu i odpowiedniej jakości preparatów chemicznych zabezpiecza przed popełnieniem błędów i skutkami ewentualnej reklamacji w przyszłości.
System Würth Perfect Repair w trzech krokach
Przygotowanie
W pierwszej kolejności należy zdemontować plastikowe listwy, osłony oraz ramiona wycieraczek. Używa się do tego klinów montażowych, wykonanych z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym, które nawet przy znacznym nacisku nie uszkadzają lakieru, a sama praca przebiega bez wysiłku. Ramiona wycieraczek demontuje się za pomocą ściągacza dwuramiennego, pozwalającego łatwo rozłączyć mocno zakleszczone połączenia.
Separacja
Kolejnym krokiem jest wycięcie starej szyby. Najpierw, od strony komory silnikowej należy zabezpieczyć zbrojoną taśmą wszystkie lakierowane elementy, które mogłyby zostać porysowane przebijakiem. Od strony kokpitu używa się do tego celu specjalnej osłony, zabezpieczającej wnętrze przed przypadkowym uszkodzeniem. Następnie w jednym z dolnych rogów szyby należy przebić się odpowiednim narzędziem od wewnątrz na zewnątrz przez warstwę kleju i przez powstałą szczelinę przełożyć sznur do wycinania szyb. Należy go rozciągnąć wokół całej szyby i przywiązać do haka zaczepionego blisko podszybia do elementu konstrukcji nadwozia w komorze silnika. Od wewnątrz sznur tnący przytwierdza się do narzędzia do wycinania szyb, umocowanego w odpowiednim miejscu na szybie wewnątrz pojazdu. Przy użyciu wkrętarki i jednego z klinów nawija się sznur na urządzenie i tym samym – wycina szybę. Czynność tę trzeba wykonywać z wyczuciem i kilkukrotnie zmieniać pozycję urządzenia, co zabezpieczy przed powstawaniem zbyt dużych naprężeń, a w efekcie – pęknięciem szyby. Wyciętą szybę zdejmuje się z zachowaniem ostrożności.
Wstawianie
Po dokładnym usunięciu starego kleju za pomocą specjalnego skrobaka z wymiennymi ostrzami ściętymi jednostronnie pod kątem 45 stopni warto nową szybę przymierzyć i zaznaczyć jej pozycję. W tym celu nakleja się od góry na szybę i karoserię dwa wcześniej przygotowane paski taśmy klejącej i przecina je nożykiem w miejscu styku szyby z karoserią. Posłużą one (już po nałożeniu kleju) jako znaczniki do umieszczenia nowej szyby w ustalonej wcześniej pozycji. Dzięki temu nie zajdzie potrzeba dodatkowej regulacji jej położenia po wklejeniu, co zabezpieczy spoinę klejową przed przerwaniem.
Czynnością, której trzeba poświęcić szczególną uwagę, jest wyczyszczenie, odtłuszczenie i położenie podkładu 4w1 (aktywator, podkład, ochrona przed korozą i promieniami UV) na szybę oraz powierzchnię dociętego kleju na karoserii. Przyjmuje się, że powierzchnia kleju nie wymaga aktywacji, jednak dotyczy to tylko kleju świeżo dociętego. W przypadku, gdy pojazd po wycięciu szyby stoi dłuższy czas, należy ponownie powierzchnię wyczyścić, odtłuścić i nałożyć preparat 4w1. Dobrą praktyką jest zabezpieczanie za każdym razem obu powierzchni. Chroni to przed potencjalnymi problemami, jeśli wklejanie nowej szyby następuje po upływie dłuższego czasu od wycięcia starej. Gdy klejone powierzchnie są już odpowiednio przygotowane, pozostaje położenie kleju na szybę i przyłożenie jej w pozycji oznaczonej wcześniej za pomocą pasków taśmy klejącej. Klej na szybę nakłada się, zaczynając od środka dolnej części szyby, a wykładanie kończy małą zakładką. Niewielki nadmiar kleju w jednym miejscu nie spowoduje problemów, natomiast przerwa w spoinie klejowej jest niebezpieczną niedoróbką.
Demontaż plastikowych elementów za pomocą klinów montażowych (art. 0714 58 216)
Demontaż ramion wycieraczek za pomocą ściągacza dwuramiennego (art. nr 0714 522 066)
Wycinanie szyby przy użyciu minizestawu (z lewej) i mocowanie sznura tnącego do narzędzia służącego do wycinania (art. nr 0714 58 230)
Zestaw skrobaków i ostrzy do usuwania resztek starego kleju (art. nr 0715 66 40)
Nakładanie podkładu 4w1 na szybę oraz powierzchnię dociętego kleju na karoserii (art. nr 0890024010)
0 komentarzy dodaj komentarz