Aż 27% kierowców nie wie, jaki olej ma w silniku swojego samochodu – wynika tak z badania, które na zlecenie marki Petronas przeprowadził Instytut ARC Rynek i Opinia w 2019 roku.
Ponad 1/4 badanych kierowców nie wie, jaki olej ma w silniku swojego samochodu – nie potrafi wskazać nie tylko lepkości ani typu oleju (np. syntetyczny), ale nie wie nawet, jakiej jest marki. Nieznacznie częściej padały odpowiedzi „znam markę oleju” (30%) i „znam markę i typ oleju” – 29%. Pełną wiedzę na temat marki, typu i lepkości oleju deklaruje jedynie 9% badanych.
Badanie wykazało, że to kobiety znacznie częściej niż mężczyźni szukają porady w warsztacie samochodowym czy wśród znajomych. Z kolei mężczyźni częściej korzystają z Internetu, sięgając po opinie na forach internetowych czy w mediach społecznościowych.
Aż 71% ankietowanych przez ARC wskazuje mechanika w warsztacie samochodowym jako swoje główne źródło wiedzy o olejach. Na kolejnych miejscach ankietowani wymieniali znajomych, sprzedawcę w sklepie z częściami oraz fora dyskusyjne w Internecie. Podobnie jest podczas wymiany oleju – 62% badanych pyta mechanika, jaki olej powinni zastosować w swoim aucie, 40% sięga do instrukcji obsługi, a co trzeci wybiera taki sam olej, jaki był wcześniej w samochodzie.
Pytani o miejsce zakupu oleju silnikowego ankietowani najczęściej wskazywali sklep z częściami samochodowymi (33%) i warsztat (28%). Pozostałe miejsca zakupu olejów to stacja benzynowa (14%), internet (9%) i supermarkety (8%).
Z badania ARC wynika, że cena przestaje oleju być najważniejsza; wśród najjistotniejszych kryteriów znalazła się ona na czwartym miejscu (wskazało ją 27% ankietowanych). Wyprzedzają ją porada sprzedawcy lub mechanika (41%), zalecenia producenta samochodu (39%) i to, jaki olej był używany wcześniej (37%). Opinie z forów internetowych są ważne dla zaledwie co dziesiątego ankietowanego. Marka oleju ma, zdaniem badanych, największy wpływ na kondycję samochodu. Tego zdania jest 82% ankietowanych; jest to wyższy wskaźnik niż w przypadku opon czy paliwa.
Badanie zostało przeprowadzone w 2019 roku przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki Petronas na grupie 1000 kierowców.
0 komentarzy dodaj komentarz