Producenci samochodów na podstawie licznych testów i badań znacznie zwiększyli poziom dopuszczalnego zużycia oleju. Jednak niektóre silniki zdecydowanie te normy przekraczają, co może mieć bardzo poważne konsekwencje.
Jedną z przyczyn spadku poziomu oleju są wycieki w turbosprężarce lub zablokowanie przewodów powrotnych oleju. Olej wycieka wtedy bezpośrednio do układu dolotowego i komór spalania. W silnikach Diesla dotkniętych taką usterką może dojść do niekontrolowanego rozruchu, tzw. „rozbiegania”, czyli spontanicznego spalania oleju silnikowego. Na szczęście, przypadki te są obecnie bardzo rzadkie, ponieważ współczesne silniki wyposaża się w specjalne klapy gaszące. Zamykają one dopływ powietrza, zapobiegając samozapłonowi.
Kolejną przyczyną spadku poziomu oleju jest zużycie lub mechaniczne uszkodzenie tłoków i pierścieni tłokowych. Pierścienie uszczelniają komorę spalania i oddzielają ją od skrzyni korbowej. Usuwają również nadmiar oleju ze ścian cylindra. Uszkodzone nie są w stanie prawidłowo spełniać swojej funkcji, przez co olej pozostały na ściankach cylindra zostaje częściowo spalony. Zwiększa to również zużycie paliwa i zmniejsza moc, ponieważ silnik nie jest w stanie utrzymać wystarczającej kompresji.
Osady węglowe powstałe podczas spalania oleju powodują stopniowe niszczenie głowicy cylindra, tj. zaworów, prowadnic i uszczelek. Silnik długotrwale narażony na niskie ciśnienie oleju cierpi na przegrzanie, a konsekwencją może być przytarcie łożysk, ścian cylindra lub zablokowanie pierścieni tłokowych.
Niedobór oleju jest niebezpieczny również dla silników z łańcuchem rozrządu. Łańcuch i napinacze, jako elementy wykorzystujące do pracy olej silnikowy, mogą zostać całkowicie zniszczone z powodu niewystarczającego smarowania.
Z kolei zbyt dużo oleju w silniku może spowodować uszkodzenie katalizatora i sondy lambda.
Częstą przyczyną nadmiernego spadku poziomu oleju bywa awaria pompy wtryskowej. Jeżeli pompa jest smarowana olejem silnikowym, jej usterka może powodować przedostawanie się oleju do paliwa, a następnie do komór spalania, gdzie jego nadmiar powoduje zwiększenie emisji szkodliwych popiołów siarczanowych. Zbyt dużo oleju w komorze spalania wpływa też niekorzystnie na filtr cząstek stałych, jeśli jest zamontowany w pojeździe. Dla samochodów z filtrem cząstek stałych opracowano specjalne oleje o niskiej zawartości popiołu (np. Total Quartz 9000 5W30), które w normalnych warunkach ograniczają tworzenie się popiołów.
Spadki poziomu oleju na wskaźniku mogą być też spowodowane wyciekami. W celu ich zlokalizowania należy sprawdzić wszystkie elementy łączące, uszczelki, węże elastyczne i gumowe, stan obudów, np. łańcucha rozrządu, turbosprężarki i inne, mniej oczywiste miejsca, np. korek spustowy miski olejowej.
Podwyższone zużycie oleju zależy od warunków eksploatacji pojazdu. Jeśli pojazd eksploatowany jest w terenach górskich lub z dużymi prędkościami autostradowymi, które znacznie obciążają silnik, podwyższony pobór oleju (oraz paliwa) jest zjawiskiem normalnym i technicznie uzasadnionym.
Wszystko zależy od typu i stanu silnika oraz od limitów określonych przez producenta samochodu. Na przykład w silniku 1.4 TSI Volkswagena dopuszcza się zużycie oleju w ilości 1 l/1000 km. Instrukcje obsługi zawierają szczegółowe wytyczne uwzględniające wzrost zużycia oleju zależnie od warunków eksploatacji. Dopiero po przekroczeniu tych wielkości należy podjąć naprawę silnika i wymienić wszystkie wadliwe części.
Jeśli nie wiadomo, jaki olej zastosować do danego silnika, można skorzystać z internetowego katalogu doboru oleju: www.total.com.pl/dobierz-olej
2020-04-07 06:45
Co to jest ?
Zbigniew Matusiak
Nic ten artykuł nie wnosi. Aktualnie wszystkie samochody dla ktorych przebieg 100.000 km graniczy z cudem. Total tylko się zareklamował a Pan kierownik z działu technicznego dostanie podwyżkę.
1 komentarzy dodaj komentarz