Gdy płyn chłodniczy zostanie zanieczyszczony innymi płynami eksploatacyjnymi lub ciałami obcymi powstałymi w wyniku usterek, należy przepłukać cały układ chłodzenia specjalnym roztworem oraz odpowietrzyć go. Czasem może okazać się konieczna wymiana kilku podstawowych elementów.
W przypadku zanieczyszczenia układu chłodzącego niezbędne jest spuszczenie całego płynu. Do płukania stosuje się specjalny roztwór, chociaż dawniej często wystarczała ciepła woda. Zawsze należy postępować zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu, gdyż określają one nie tylko rodzaj środka płuczącego, ale także liczbę zabiegów (w zależności od rodzaju zanieczyszczeń może się ona różnić). Elementy, których ze względów konstrukcyjnych, np. z powodu płaskich rurek występujących w nowoczesnych układach chłodzenia, nie da się skutecznie przepłukać, powinny zostać wymienione na nowe.
Jedną z przyczyn, dla których układ chłodzenia może wymagać przepłukania i odpowietrzenia, jest awaria pompy wody. Zazwyczaj wymienia się ją okresowo wraz z napędem rozrządu, jednak zaniechanie tej czynności lub nieprawidłowo przeprowadzony montaż mogą spowodować, że do płynu chłodzącego przedostaną się zanieczyszczenia (zmieszanie różnych płynów chłodzących) lub powstałe w wyniku awarii ciała obce. W tej sytuacji, oprócz wymiany samej pompy, płukanie całego układu chłodzącego jest obowiązkowe.
Płukanie
Płyn spuszcza się z układu chłodzenia za pomocą węża przymocowanego do chłodnicy. Po opróżnieniu układu mocuje się z powrotem obejmę, wlewa do zbiornika wyrównawczego roztwór płuczący, uruchamia silnik, ustawia najwyższy stopień ogrzewania i czeka, aż osiągnie temperaturę pracy. Po kilkunastu minutach silnik należy wyłączyć, spuścić roztwór płuczący i powtórzyć całą procedurę od początku.
Następnie przystępuje się do montażu nowej pompy wody, termostatu, zaworów elektrycznych, chłodnicy oraz nagrzewnicy i napełnia zbiornik właściwym płynem chłodzącym.
Cała operacja powinna zostać przeprowadzona zgodnie z wytycznymi serwisowymi producenta pojazdu.
Odpowietrzanie
Świeżo napełniony układ chłodzenia wymaga odpowietrzenia. Pozostające w nim powietrze znacznie ogranicza obieg płynu i może doprowadzić do przegrzania silnika, a tym samym – jego poważnych uszkodzeń, np. zniekształcenia głowicy.
Procedurę rozpoczyna się od uzupełnienia płynu w zbiorniku do właściwego poziomu, odkręcenia korka chłodnicy i uruchomienia silnika. Trzeba uważnie obserwować, czy w otworze wlewowym chłodnicy pojawiają się pęcherzyki powietrza. Ich obecność świadczy o zapowietrzeniu układu. Równocześnie uzupełnia się zbiornik świeżym płynem, gdyż jego poziom w miarę wypychania powietrza będzie się obniżał. Gdy płyn wyciekający z chłodnicy stanie się jednorodny, zakręca się oba korki: chłodnicy oraz zbiornika wyrównawczego.
Wymieniając poszczególne podzespoły układu chłodzenia, warto bazować na częściach sprawdzonych producentów. Pompy wody SKF powstają przy ścisłej współpracy z producentami pojazdów. Ich przewaga nad tanimi zamiennikami polega głównie na doborze odpowiednich materiałów, łożyskowaniu pompy, jak i uszczelniaczu. W pompach SKF stosuje się uszczelniacze ceramiczne z dodatkową przestrzenią na ewentualne zanieczyszczenia. Wydłuża to czas poprawnego działania i w pewnym stopniu eliminuje wpływ drobnych zanieczyszczeń na właściwą pracę uszczelniacza.
0 komentarzy dodaj komentarz