Paski wielorowkowe są wykorzystywane w silnikach do napędu podzespołów, takich jak: sprężarka klimatyzacji, alternator, pompa wody czy pompa wspomagania układu kierowniczego. Zazwyczaj nie mają one żadnej osłony, co sprawia, że w zimie narażone są na różne zanieczyszczenia oraz zmienność temperatur.
Paski poruszają się po rolkach prowadzących, sprzęgiełkach jednokierunkowych alternatorów, a także tłumikach drgań skrętnych kół napędowych. Stałe napięcie paska utrzymywane jest przez napinacz. W wielu współczesnych konstrukcjach, w których jeden pasek wielo rowkowy napędza równocześnie kilka podzespołów, dla oszczędności miejsca stosuje się tzw. układ serpentynowy. Występowanie dużej liczby krzywizn generuje więcej obciążeń, jakim poddawany jest pasek.
Paski osprzętu, podobnie jak pasek rozrządu, zużywają się w trakcie eksploatacji. Elementy gumowe ulegają ścieraniu, guma kruszeje i podlega procesowi degradacji. Proces ten przyspieszają różne zanieczyszczenia chemiczne, np. olej silnikowy. Niekorzystny wpływ mają również zmienne warunki atmosferyczne.
W zimie, z jednej strony występuje niska temperatura otoczenia, z drugiej – już po kilku kilometrach jazdy paski rozgrzewają się w wyniku tarcia i bliskości gorącego silnika.
Mróz powoduje zesztywnienie gumowych elementów. Im niższa temperatura, tym bardziej ten efekt jest widoczny. Stary, zużyty pasek pod wpływem oporów występujących w momencie rozruchu silnika na mrozie może piszczeć, a w najgorszym wypadku – ulec zerwaniu. Jeśli jest to pasek osprzętu, przestanie działać wspomaganie kierownicy lub chłodzenie silnika. Zerwanie paska rozrządu ma gorsze konsekwencje, gdyż może trwale uszkodzić jednostkę napędową.
Niektóre pojazdy nie mają dolnej osłony silnika – fabrycznie lub w wyniku jej uszkodzenia. W tej sytuacji nieosłonięty pasek osprzętu narażony jest na ciągły kontakt z błotem pośniegowym oraz solą drogową, której drobinki wrzucane są spod kół auta do komory silnika. Żwir, piasek i drobne kamienie wnikają pomiędzy poszczególne kliny paska wielorowkowego i działają niszcząco na strukturę gumową paska, zmniejszając jego trwałość. Z tego względu warto montować w samochodzie dolną osłonę silnika.
Dla trwałości pasków wielorowkowych istotny jest również stan techniczny kół pasowych, rolek prowadzących i napinaczy. Zużyta bieżnia koła pasowego prędzej czy później wywoła pęknięcie klinów, nierówne zużycie, ubytki materiału, przesunięcie paska, a nawet jego zerwanie.
Ważne jest okresowe monitorowanie stanu technicznego wszystkich pasków w silniku, by w razie potrzeby wymienić je na nowe wraz z elementami współpracującymi: kołami pasowymi, rolkami, napinaczami itp. Zadanie to ułatwiają zestawy naprawcze osprzętu i rozrządu SKF, zawierające w jednym opakowaniu wszystkie niezbędne elementy do przeprowadzenia kompleksowej naprawy.
0 komentarzy dodaj komentarz