Skuteczność lamp ksenonowych jest większa niż żarówek halogenowych. Są one również trwalsze. Trudno powiedzieć, czy przetrwają starcie z bardziej wydajną technologią LED, jednak wciąż montowane są w wielu pojazdach nie tylko klasy premium.
Działanie lampy ksenonowej jest podobne do wyładowania atmosferycznego. Pomiędzy dwiema elektrodami powstaje emitujący światło łuk elektryczny. Komora wyładowcza zawiera gaz ksenonowy i różne sole metali, które po zapłonie przechodzą w stan ciekły, parują i wytwarzają wyraźne linie widma o różnych kolorach. W efekcie ich połączenia powstaje charakterystyczne białe światło. Standardowa temperatura barwowa ksenonów wynosi 4100 K, choć w zależności od użytych soli dochodzi do 5000 K (barwa biało-niebieska), tak jak w przypadku lamp marki Philips Xenon WhiteVision gen2. Trwałość ksenonów większość renomowanych producentów określa na ok. 2500–3000 godzin pracy.
Wymiany palników ksenonowych dokonuje się podobnie, jak żarówek halogenowch, niezbędne jest jednak zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa.Trzeba pamiętać, że zapłonnik generuje impuls o napięciu ponad 20 000 V, więc podczas wymiany zapłon musi być bezwzględnie wyłączony. Kolejną czynnością jest prawidłowe wypoziomowanie reflektorów, co przeprowadza się za pomocą wyposażonego w odpowiednie funkcje testera.
Mimo dużej trwałości światło ksenonowe wraz z upływem czasu zmienia barwę, najczęściej na fioletowo-różową i wyraźnie ciemnieje. Jeśli dzieje się to tylko w jednej lampie, warto od razu wymienić drugą, gdyż ona również wkrótce straci swoje parametry. Innym rodzajem usterki jest charakterystyczne mruganie, które oznacza, że prawdopodobnie winny jest zapłonnik, a nie sam palnik. Jeśli oba elementy nie są zintegrowane, zapłonnik można wymienić oddzielnie.
Przy zakupie nie należy kierować się wyłącznie ceną. Tanie zamienniki nie wytwarzają wystarczająco mocnej wiązki światła, często różnią się barwą i stosunkowo szybko przepalają. Poza tym, mogą zniszczyć przetwornicę, a brak lub nieodpowiedni filtr UV powoduje matowienie kloszy reflektorów. Warto więc wybierać produkty renomowanych producentów, spełniające odpowiednie homologacje.
Dobrym przykładem są tutaj lampy Philips LongerLife, które zapewniają jazdę bez obawy o awarię świateł aż do 7 lat. Ich 4-letnią gwarancję można przedłużyć o kolejne 3 lata po zarejestrowaniu produktu online.
Przy wymianie należy dobrać właściwy rodzaj lampy wyładowczej do posiadanego reflektora. Na rynku występują palniki zintegrowane z zapalnikiem (oznaczenia D1, D3, D5, D8) oraz bez niego (D2, D4). Wyróżnia się reflektory projektorowe z soczewką (oznaczone na końcu literą S, np. D3S) oraz odbłyśnikowe (litera R).
Coraz bardziej popularne stają się systemy zintegrowane (D5S). Mimo niewysokich parametrów (25 W i 2000 lumenów) niewiele różnią się od standardowej lampy ksenonowej dzięki specjalnie zaadaptowanemu systemowi projekcji optycznej.
0 komentarzy dodaj komentarz