„Zielona” technologia pojazdów hybrydowych jest coraz bardziej znana użytkownikom samochodów. Stosunkowo niewielka jest jednak świadomość dotycząca kluczowej roli, jaką odgrywa w nich olej silnikowy.
Inżynierowie ExxonMobil regularnie wykonują szeroko zakrojone testy z wykorzystaniem pojazdów hybrydowych. Wyczerpujące testy konstrukcji hybrydowych (na 80 000 kilometrów), symulujące jazdę w mieście i po autostradzie, udowodniły, że oleje Mobil 1 0W-20 i Mobil 1 5W-30 demonstrują niezrównaną skuteczność niezależnie od rodzaju hybrydy, a kontrola silników hybrydowych pokazała, że olej Mobil 1 zapewnia doskonałą ochronę przed tworzeniem się osadów i szlamu oraz przed zużyciem.
Każda konfiguracja układu napędowego testowana przez inżynierów ExxonMobil – szeregowa, równoległa i szeregowo-równoległa – może skorzystać na ulepszonym smarowaniu i ochronie przed zużyciem, jaką zapewnia technologia olejów Mobil 1. Zaawansowany, w pełni syntetyczny olej Mobil 1gwarantuje doskonałą skuteczność i ochronę wszystkich silników hybrydowych.
Jak działają hybrydy?
Pojazdy hybrydowe charakteryzuje możliwość napędzania za pomocą różnych źródeł energii; najpopularniejszym spośród nich jest elektryczność. Dzięki jej zastosowaniu konstrukcje hybrydowe w mniejszym stopniu polegają na tradycyjnych paliwach kopalnych, zużywają ich mniej oraz ograniczają emisję spalin.
Nowoczesne pojazdy hybrydowe opierają się na trzech głównych elementach: silniku spalinowym wewnętrznego spalania, silniku elektrycznym oraz akumulatorze.
Technologia hybrydowa zapewnia korzyści pod względem efektywności w codziennej eksploatacji. Przy niższych prędkościach konstrukcje hybrydowe działają wyłącznie z wykorzystaniem akumulatora i silnika elektrycznego. Funkcja hamowania odzyskowego pozwala na ładowanie akumulatora pojazdu energią odzyskiwaną z hamulców. Ponadto system start-stop wyłącza silnik podczas całkowitego zatrzymania pojazdu, co ogranicza zużycie energii na biegu jałowym.
Trzy hybrydowe układy napędowe
Zadaniem układu napędowego jest dostarczenie energii do kół pojazdu. Tradycyjne układy przeniesienia napędu składają się z silnika, przekładni, wału napędowego, zawieszenia i kół. Pojazdy hybrydowe posiadają dodatkowe elementy, ale to nie wszystko. Korzyści, jakie oferuje konstrukcja hybrydowa, zostały zmaksymalizowane poprzez wykorzystanie różnych konfiguracji układu napędowego: szeregowej, równoległej i szeregowo-równoległej.
Różne konfiguracje napędu hybrydowego
W konfiguracji szeregowej silnik elektryczny otrzymuje energię elektryczną z akumulatora lub generatora zasilanego silnikiem spalinowym wewnętrznego spalania, a następnie przekazuje tę energię do kół jezdnych.
Konfiguracja równoległa to silnik elektryczny oraz spalinowy, wspólnie dostarczające energię do kół pojazdu.
W konfiguracji szeregowo-równoległej silnik elektryczny i silnik spalinowy mogą niezależnie dostarczać energię do kół.
Możliwość zasilania jedynie elektrycznością lub paliwem sprawia, że konfiguracja szeregowo-równoległa zapewnia największą wydajność spośród trzech dostępnych wariantów. Układ ten może funkcjonować jako szeregowy przy niższych prędkościach i działać w trybie paliwowym, kiedy prędkość jazdy wzrasta. Uniwersalna konstrukcja szeregowo-równoległa zużywa mniej paliwa i zapewnia optymalną wydajność.
0 komentarzy dodaj komentarz